Historia

Czas produkcji

1976 październik – 1986 maj (usa: 1977 wrzesień – 1986 czerwiec)

Ilośc wyprodukowanych modeli

725i – 921
728 – 30.717
728i – 62.908
730 – 16.848
732i – 54.776
733i – 27.238
735i – 60.746
745i – 16.031
745i RPA – 192

Cena 730 na początku produkcji wynosiła 34.850 DM, a 732 drugiej generacji: 37.700 DM.

Szef projektu

Paul Bracq – zatrudniony w BMW w latach 1970 – 1974. Wcześniej pracował m.in. w zakładach Mercedesa biorąc udział przy projektach 230 SL Pagode, 220 S Coupé, 250, 600, 220 D. Pracując dla BMW zaprojektował serię 5 (E12, E28), 2002 Turbo, serię 3 (E21), serię 6 (E24), serię 7 (E23) oraz koncepcyjne samochody np. BMW Turbo, który zdobył nagrodę “Concept Car of the Year” od Revue Automobile Suisse. Nominowany w 2007 roku do Automotive Hall of Fame.

Zobacz też: timeline kariery Paul Bracq’a.

Generacje, faceliftingi

1976 – początek produkcji

pierwsza generacja. źródło: wikicars.org

Pierwsza generacja. źródło: wikicars.org

1979 wrzesień – mały lifting.

1982 wrzesień – duży lifting.

druga generacja. źródło: wikipedia.de

Druga generacja. źródło: wikipedia.de

Silniki

Wszystkie E23 były zasilane 12-zaworowym* silnikiem M30**. Wczesne egzemplarze sterowane były Boschowskim systemem Jetronic, późniejsze systemem Motronic. Jedynie modele 728 i 730 posiadały gaźnik, pozostałe modele miały paliwo podawane wtryskowo.

* Wyjątek stanowi wersja 735i na rynek RPA
** Wyjątek stanowi wersja 745i na rynek RPA, posiadająca silnik M88 z torowej legendy – BMW M1.

Ewolucja wyposażenia

1980 – zamek centralny, elektryczne okna, przyciemniane szyby, spryskiwacze i wycieraczki lamp.

1981 – zastąpienie 4-biegowej skrzyni ręcznej 5-biegową w standardzie oraz 3-biegowego automatu 4-biegowym. ABS jako opcja.

1982 – wraz z faceliftingiem 4-biegowa skrzynia ręczna z over-drivem była dostępna jako opcja

L7

L7 była luksusową wesją dostępną na rynku amerykańskim, w automacie. Wnętrze było w pełni pokryte skórą, łącznie z deską rozdzielczą i podsufitką.

Wersja touring

Produkowany przez francuski warsztat Alpiny ‘Garage Du Bac’. Część kombi (tj. bagażnik) jest wzięta z Mercedesa W123. Wyprodukowano kilkaset egzemplarzy.

Zobacz także: artykuł z BMW Total Magazin o E23 kombi.

Wersja Touring. źródło: http://www.bmwism.com/all_bmws.htm

Wersja Touring. źródło: http://www.bmwism.com/all_bmws.htm

Poprzednik

E3. źródło: wikipedia.pl

E3. źródło: wikipedia.pl

E23 zastąpił sedana o oznaczeniu E3 zasilanego 6-cylindrowym, rzędowym silnikiem o pojemności od 2.5 do 3.3. E3 produkowane były w latach 1968-1977 i są bezpośrednim przodkiem serii 7.

Zobacz także: SeniorSix.org – strona o E3

Następca

E32. źródło: wikipedia.pl

E32. źródło: wikipedia.pl

W 1985 roku premierę miał model E32 oferujący młodszą odmianę rzędowej szóstki M30, oraz silniki M60 (V8) i M70 (V12). E32 występowała także w przedłużonej wersji nadwozia – oznaczenie ‘iL’. E32 produkowana była do 1994 roku.


komentarzy 5 to “Historia”

  1. Bmw E23 to zdecydowanie najpiękniejszy samochód na świecie.(Ja preferuję wersję europejską po liftingu z 1982 roku) Kocham ten samochód:) Dziękuję,że pamiętacie o nas fanach klasycznych rekinów e23!

  2. posiadam 2 piękne e23 poj. 3500 zostały odrestałrowane i wyglądają naprawde ciekawie a jednocześnie dostarczają nie samowitych przyjemności z jazdy

  3. do „rekin” – skąd jesteś? Jaka część kraju? Pozdrawiam. A „świstak” zapewne pisał z Bydgoszczy….

  4. Fajnie jakby ktoś opisał czym rożniły sie od siebie przed i po liftowe e23

  5. BMW to właśnie ta marka, która jeszcze trzyma poziom, reszta to zwykłe podróbki prawdziwego auta.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s